سراپا موج

چندی پیش به دعوت استاد بزرگوارم، دکتر اکبری - که خیلی هم شانسی بود! - رفتم به فرهنگسرای اشراق تا به بهانه‌ی بزرگداشت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی از مولانا بیشتر بشنوم و برای اولین‌بار پرده‌خوانی ببینم. مراسمی که هیچ‌گاه از یادم نخواهد رفت چون بی‌نهایت زیبا بود و برای اولین بار رقص سماع رو از نزدیک دیدم و خیلی‌چیزها فهمیدم. باور کنید صدای خواننده‌ی پرده‌خوانی هفت هشت دانگ بود و شش‌دانگ، حواس همه‌ی تماشاگران بود که جمع کرده بودن و داشتن لذت می‌بردن و تجربه‌ای گران به‌دست می‌آوردن، درست مثل خودم که خیلی هم احساساتی شدم و اگه کنارم نبودند همکلاسان مونث، گریه‌ای سر می‌دادم که بیا و ببین!. بگذریم و بریم سراغ مولانا که مربوط می‌شه به یادداشت‌های من از اون مراسم و سخنرانی دکتر یحیی یثربی در باره‌ی شخصیت مولانا.

دیشب که داشتم توی دفترم دنبال چیز دیگه‌ای می‌گشتم یه‌دفعه چشمم خورد به یادداشتی که از اون سخنرانی برداشته بودم و هوش از سرم پرید. گفتم شما رو هم بیهوش کنم!. هرچی که می‌نویسم برداشت و یادداشتی است آزاد از سخنرانی بسیار کوتاه و دلبرانه‌ی دکتر یثربی که با لهجه‌ی شیرین تُرکی یه‌چَم نازتر شده بود، منم که تُرک‌پَرست!.. چی می‌شه!.:

 « شخصیت مولوی سراپا موج است، همت بلند دارد، برون‌گراست و درون را به بیرون می‌ریزد، همدم طلب است و گوشه‌نشین نیست، با تمام وجود رحمت و مهربانی است و دلسوز است.

بیخود شده‌ام  لکن، بیخودتر از این خواهم...    

من تاج نمی‌خواهم، من تخت نمی‌خواهم...

مادرم  بخت بُدست و پدرم جود و کرم            فَرح‌ابنِ‌الفرح‌ابن‌الفرح‌ابن‌الفرحَم

گر به‌گُرگی برسم، یوسف مه‌روی شوم..

هرگز ندانم راندن مستی که آمد بر دَرَم..

عرفان علم نیست، چون علم به دانش نیاز دارد و تمرین. عرفان از اصل هنر است که با آموزش فقط می‌توان کمک‌هایی به آن نمود اما همه‌ی عرفان نیست.

عنایت حق‌تعالی، حال مولانا را پُرسیده است.

جبریل کجا گنجد، آنجا منم و یزدان...

معشوق ازل او را چنانکه باید و شاید نواخته و به او توجه کرده است.

من دَرع گرو کردم، عریان خراباتم              خوردم همه رخت خود، مهمان خراباتم

تو آن مناجاتی، من آن خراباتم...

مستی که شد مهمان من، جان منست و آن من...

ندارَد پای عشق او، دلِ بی‌دست و بی‌پایم...

-----------

همین‌جوری یادداشت کرده بودم که براتون نوشتم.. ای‌کاش صدای استاد رو ضبط کرده بودم..

 از دکتر اکبری باز هم ممنونم اگه دوباره از این کارها بکنه!..

 

نظرات 10 + ارسال نظر
venouse 7 بهمن 1386 ساعت 08:27 ق.ظ http://www.venouse.blogfa.com

خواهم که شبی مست شوم مست خراب

تا باز بدانم که جهان نیست بجز نقش سراب

نقشی همه پوسیده و مخروب ز آمال قدیم

طرحی دگر آمد به سر و طرح دگر گشت بر آب

با آنهمه افسوس که در کار بکردم هر روز

اکنون همه افسوس بدادم به دو یک جام شراب

سالها از ی هم رفت ، دریغا ،دردا

باری که در انکار گذشت عهد شباب

زین پس بروم سوی صفا با دل خویش

شادی کنم و فکر کنم سوی ثواب

با مهر بتی زنده بگردم زین پس

در عشق رخش شهره بگردم به کتاب

نامم به جهان ثبت کنید چون مردم

کاین زنده به عشق است و نشد سوی عذاب

برهان 9 بهمن 1386 ساعت 12:15 ق.ظ http://abdolaliborhan.blogfa.com

سلام
رقص سماع
دکتر سید یحیی یثربی نه غلامرضا اعوانی
جسارت است

برهان 10 بهمن 1386 ساعت 01:16 ب.ظ

زنگ زدم خاموش بودید تا در خونه تون هم آمدم ما رو سر کار گذاشتی؟

مجید 11 بهمن 1386 ساعت 12:38 ب.ظ http://www.majonline.blogsky.com

سلام رفیق قدیمی
یادی از ما نمی کنی . ما هنوزم دوست داریما ...
خوش می گذره . اوضاع بر وفق مراده ؟!!!
خواستم عرض ادبی کرده باشم .
بیا پیش ما
با بای

rezvan 14 بهمن 1386 ساعت 10:47 ق.ظ http://ahh.blogfa.com

همیشه به گلگشت

ابی 15 بهمن 1386 ساعت 12:50 ق.ظ

دم شما گرم. قلمهای گرمی مثل کیبورد شما زغال بساط دل ما رو همچین گرم میکنه که جامعه شناسا نمیفهمن دلیل اعتیاد به اینترنت از دوست ناباب بوده یا زغال خوب !

برهان 29 بهمن 1386 ساعت 11:34 ق.ظ http://abdolaliborhan.blogfa.com

چرا آپ نمی کنید

امیر حسین 4 اسفند 1386 ساعت 11:13 ب.ظ http://www.kodakiham.blogfa.com

سلام دوست عزیز
من هم چندی پیش در دوره ای در خصوص مولوی شرکت کردم و حالی دست داد که هنوز هم در من هست بویژه تمرین رقص سماع
اگر عشق و حالش را داری دوشنبه ها ساعت ۶:۳۰ بیا ونک ملاصدرا شیخ بهایی خ فلاحی پ ۴۳ موسسه بنیان هزینه هر جلسه ۳ هزار تومان است بیا ببین خوشت آمد در دوره های مولوی نیز شرکت کن
موسسه دوره های بسیاری دارد و محفل مولانا از آن دوره هاست
زاهد بودم ترانه گویم کردی سرفتنه بزم و باده جویم کردی
سجاده نشین باوقاری بودم بازیچه کودکان کو یم کردی

تلفن ۸۸۷۷۹۳۷۳

ستاره 7 اسفند 1386 ساعت 10:55 ق.ظ http://hesse6om.persianblog.ir

سلام !
متن و اشعار بسیار عالی بودن !
ممنون که سر زدین !
گفتین تازه با رادیو جوان اوقاتتون رو سپری می کنین !
خوشحالم و امیدوارم از برنامه هاش خوشتون بیاد !
در چه مورد می خواستین بحث کنین ؟
فعلا خدانگهدار

صحرایی 18 اسفند 1386 ساعت 08:29 ب.ظ http://www.namakala.com

با سلام خدمت شما
لینک سایت شما با عنوان "طبله عطار" در بخش پیوندهای سایت نماکالا به آدرس http://www.namakala.com/main/fa/linkbox قرار گرفت.لطفا لینک سایت www.namakala.com را با عنوان "آگهی رایگان - تبلیغات رایگان - نیازمندیها" در سایت خود قرار دهید.
لازم به ذکر است در صورتی که لینک ما در عرض حداکثر 2 هفته آینده در سایت شما قرار نگیرد لینک شما نیز به طور خودکار از سایت نماکالا حذف خواهد شد.
لطفا پس از قرار دادن لینک ما در سایت خودتان این موضوع را از طریق صفحه تماس با ما به آدرس http://www.namakala.com/contact/fa همراه با آدرس سایت خود و عنوانی که در سایت نماکالا قرار گرفتید حتما به ما اطلاع دهید.
موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد